کد مطلب:277143 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:135

نظر مارگلی یوت اسلام شناس اروپایی درباره حضرت مهدی
بسیار شگفت انگیز است كه جستجوگرانی از غرب همچون «مارگلی یوت» در مسأله مهدویّت به كنكاش و تحقیق پرداخته و به انكار احادیث مربوط به مهدی (علیه السلام) برخاسته اند و پیدایش عقیده به ظهور مهدی موعود اسلام را، ناشی از ظلم، فشار و تبعیض در جامعه اسلامی، و پریشانی، و آشفتگی اوضاع نابسامان جهان اسلام پس از رحلت رسول اكرم (صلی الله علیه وآله وسلم) و ناشی از نا امنی حاصل از آن، دانسته است.

نویسنده كتاب «دیباچه ای بر رهبری» در این باره می نویسد:

«مارگلی یوت، اسلام شناس بزرگ اروپایی، در مقاله تحقیقی خود در باره «مهدی» كه در سال 1915 میلادی برای دائرة المعارف دین و اخلاق نگاشته است، پس از نقد



[ صفحه 176]



تفصیلی از احادیث مربوط به مهدی (علیه السلام) و ریشه شناسی واژه مهدی، در اصالت احادیث كه از پیغمبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) باشد تردید میورزد و همچنان منشأ اعتقاد به مهدی (علیه السلام) را، در نابسامانیها و اختلافات جهان اسلام پس از وفات پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) جستجو می كند». [1] .

نویسنده در ادامه می نویسد: «مارگلی یوت» می گوید:

«احادیث را هرگونه تفسیر كنند، دلیلی قانع كننده در دست نیست كه تصوّر كنیم پیغمبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) ظهور یك «مهدی» را برای احیا، تحقق، اكمال و تقویت اسلام، لازم و حتمی شمرده باشد. لیكن درگیری آتش جنگ داخلی در میان یك نسل پس از وفات پیغمبر و درهمی و آشفتگی جهان اسلام كه بر اثر اختلافات آنان بایكدیگر روی داد، موجب اقتباس فكر ظهور منجی از یهود یا مسیحیان گردید كه به ترتیب در انتظار و بازگشت مسیح بسر می برند». [2] .


[1] ديباچه اي بر رهبري، ص 200.

[2] همان، ص 201.